GRYMT GODA KÅLDOLMAR

img_4677

YEJ vad glad jag är som testade att göra mina allra första kåldolmar. Dem blev såå goda, dem lär jag göra snart igen! Minns mormors kåldolmar när jag var liten, gillade mest köttet då dock hihi.
Men testa göra dessa, du kommer inte bli besviken. Yummi!

Ca 12-15 kåldolmar:

Du behöver följande:
✖️ 1 dl quinoa
✖️ 1 grönsaksbuljong
✖️ 1 bit rotselleri, ca 250g
✖️ 2 dl valnötter
✖️ 1 rödlök
✖️ 2 msk tomatpuré
✖️ 3 msk grädde
✖️ 500g valfri färs
✖️ Salt, peppar & thaikrydda
✖️ ca 20 vitkålsblad
✖️ Olja till formen
✖️ Valfritt tillbehör – tex kokt potatis och brunsås

Gör såhär:
✖️Sätt ugnen på 200 grader.
✖️Koka quinoan i grönsaksbuljong.
✖️Skala rotselleri och skär den i små bitar. Kör den sedan i matberedare så att den blir finhackad.
✖️Tillsätt valnötterna och kör en stund till, så allt blir jämnt och fint hackad.
✖️Skala och finhacka löken och blanda i den också. Blanda endast med några korta pulser. Löken kan bli besk om du kör för länge.
✖️Lägg över hacket i en oljad form och salta. Rosta i ugnen i ca 30 minuter. Rör om några gånger under tiden.
(✖️ Koka potatis om du väljer det som tillbehör)
✖️Koka upp vatten i en stor kastrull och blötlägg vitkålabladen tills de blivit lagom mjuka. Kan bli att du får blötlägga i omgångar. Låt rinna av i ett durkslag.
✖️Stek upp färsen och krydda med bla thaikrydda.
✖️Blanda sedan den stekta färsen med quinoan, finhacket som varit i ugnen och tomatpuré samt grädde. Salta och peppra.
✖️Gör sedan dina kåldolmar. Fyll ett vitkålsblad med din färs och forma med ytterligare vitkålsblad.
✖️Lägg kåldolmarna tätt i en smord form och grädda i ca 25 minuter.

Servera med kokt potatis, brunsås och sallad.

,. Mums! Hoppas du också tycker detta är lika gott som jag. Mina allra första kåldolmar som verkligen gick hem : )

img_4675

img_4676

Leave a comment

ROTFRUKTSPAJ MED KARAMELLISERAD RÖDLÖK

img_4672

Detta ljuvliga recept hittade jag i en fin matbok med massa härliga recept! Bilderna är så tilltalande och typ allt lät så gott, så jag kände jag ville testa.
Alltid kul med nya kombinationer i matlagningen och ett recept är alltid bra och välkommet. Mer att jag ska skriva ner VAD som behövs köpas hem, då blir det lagat också! ; )
Men testa göra denna själv, mumsgaranti!

Rotfruktspaj med karamelliserad lök

Ca 6 portioner:

Pajdeg:
✖️100 g smör
✖️ 3 dl vetemjöl
✖️ 2 msk kallt vatten

Fyllning:
✖️ 2 sötpotatisar (relativt stora)
✖️ 1 stor palsternacka
✖️2 morötter
✖️ 2-3 rödlökar
✖️ smör att steka i
✖️ 1 tsk socker
✖️ Kvistar färsk timjan
✖️3 ägg
✖️ 3 dl mjölk
✖️ 2 dl riven Västerbottenost
✖️Fetaost vid servering
✖️Salt & peppar

Gör såhär:
✖️Sätt ugnen på 225 grader.
✖️Skala och skär sötpotatisen, palsternacka och morötterna i mindre bitar. Koka upp i ca 10 min.
✖️ Börja med pajdegen när det ovan kokar. Tärna smöret i en bunke, häll i vetemjölet och vattnet. Arbeta ihop till en deg. Tryck ut i en ugnsform.
✖️Förgrädda pajskalet i 10 min.
✖️Skala och skär löken i ringar och stek sedan på medelvärme i smör. När löken precis mjuknat tillsätt socker och timjan. Låt löken få färg.
✖️Blanda sedan ner sötpotatisen i löken eller tvärtom, men så du kan röra ihop det enkelt.
✖️Fördela fyllningen i pajskalet.
✖️Vispa ihop ägg, mjölk och riven ost. Salta och peppra.
✖️Häll över fyllningen.
✖️Grädda i ugnen i ca 20-25 min. Tills äggstanningen har stelnat.
✖️Smula lite fetaost över vid servering.

,.njut av din ljuvliga paj med babyspenat och tomater vid sidan om. Smaklig spis!

img_4673

img_4674

Leave a comment

TRÄNA BAKSIDA LÅR

Vill du träna baksida lår och rumpan? Då kan jag tipsa dig om denna övning nedan som jag kallar ”superwoman på ett ben med vikt”.

• Aktivera bålen!
• När du kommer ner med vikten mot golvet, tänk att du ska kunna ha ett skaft som ligger så rakt det bara kan över ländryggen. Alltså undvik att tippa över åt ena sidan.
• Skaftet ska också kunna ligga snyggt åt andra hållet, över ryggen.
• Lätt böjt knä, lås det under övningens gång.
• Fokus på de musklerna som ska få jobba, baksida lår och rumpan.

,. du tränar samtidigt också balansen i denna övningen.

@emeliee.lindstrom

image
image

Leave a comment

NY PRODUKTKATALOG

image

Whaa den är så snygg tycker jag, vår nya Produktkatalog : ) Rent nöja att bläddra i den. Både produkterna och bilderna är grymma! BIG like på den.

Nyfiken på att själv bläddra? Klicka då in dig här.
Min Hälsoshop hittar du här.
Enjoy : )

Kram Emelie

image

image

image

image

Leave a comment

SÖNDAGSLYX

image

‘Gottig’ söndag på många sätt då den började med en god gröt i sällskap av honey. Körde honom till jobb och vidare själv till Linda, där även Frida och Louise mötte upp. Idag stod det fotoutbildning på schemat. Det är något jag gillar skarpt! Först gick vi igenom vilka appar vi själva använder och hur vi tänker kring våra bilder med ljus, färg och kontraster, och våra olika sociala medier konto.

Vi plockade sen fram lite produkter [Royal Jelly, Aloe Vera, Propolis och Aloe Sunscreen] sen fick en av oss fota dem hur vi ville på bordet utan att vi andra såg och när alla tagit foto och redigerat visade vi våra resultat. På så vis inspirerade vi varandra – hur samma produkter kunde fotas i olika vinklar och olika placeringar. Superkul! TACK för idag tjejer!

Dagen fortsatte med handling av mat, städa undan och sedan tog jag en powerwalk och mötte upp Björn efter han slutat jobba.

På kvällens meny stod taco, yummi!
Nu kikar vi på Parlamentet och jag njuter av lite humor och en kopp kaffe.

Hoppas ni haft en grym söndag och helg!

Kram Emelie

image

image

Leave a comment

FRÖKNÄCKE

image

Vem gillar enkla mellanmål som smakar alldeles underbart? JAG! Antar att du också sträcker upp din arm : ) Gör detta superenkla fröknäcke du också, hemma – på noll time!
Du hinner knappt blinka innan du blandat dina ingredienser och plåten är i ugnen. Det gillar jag!

Fröknäcke, 1 plåt

Du behöver följande:
✖️ 1,5 dl solroskärnor
✖️ 1,5 dl pumpakärnor
✖️ 1 dl hela linfrö
✖️ 1 dl sesamfrön
✖️ 0,5 dl chiafrö
✖️ 1 msk fiberhusk
✖️ 1,5 tsk havssalt
✖️ 4 dl kokande vatten

Gör följande:
✖️ Sätt ugnen på 175 grader.
✖️ Blanda alla torra ingredienser i en skål.
✖️ Koka upp vattnet och häll över blandningen.
✖️ Rör om och bred ut direkt på en plåt med bakplåtspapper till ett tunt jämt lager.
✖️ Grädda i ugnen i cirka 1 timme.
✖️ Låt svalna och bryt till bitar.

Tips: Gör 2 plåtar när du ändå är igång och sätt in samtidigt. Byt plats i ugnen efter halva tiden ungefär.

Supergott knäckebröd som passar med t.ex. mosad avokado eller ett kokt ägg som pålägg. Enjoy!

image

image

image

Leave a comment

GOFIKA PÅ CHILL

image

Härliga soliga dag! Idag blev det powerwalk med Erika som start på dagen, skönt! Tack fina du för pratstunden och raska steg. Lite senare mötte jag upp Malin & Malin på fiket Chill, mumsigt och kul att träffa er godingar också : ) Lyx att få ha så fina vänner.

Ikväll blir det teamträff med ett roligt fokus, foto&sociala medier. BIG like!

Hoppas ni har en skön dag, jag ska njuta vidare av lite lediga timmar med älsklingen!

Kram Emelie

image

image

Leave a comment

VARFÖR STRESSA?

image

Måndag igen och för många innebär det ångestladdade känslor och för många ger det en kick, det är en ny vecka och många nya möjligheter ligger framför våra fötter. Allt beror på hur vi ser på saker och ting. Om vi trivs på våra arbeten tror jag är den största frågan. För om vi trivs med vad vi jobbar med, då trivs vi i vardagen. Till största del. Såklart spelar relationer utanför arbetet också in, hur vi sover, hur vi rör på oss, hur vi äter. Ja listan kan givetvis bli väldigt lång.

Men i de flesta fallen tror jag att den typiska ‘måndagskänslan’ styrs av vilket arbete vi har att gå till, eller om en jobbar hemifrån. Själv gillade jag inte måndagar förr när jag gick i skolan. Men när jag började jobba blev det inte lika tungt när klockan ringde måndag morgon, även om den ringde tidigt.

Förut när jag jobbade i mataffären så hade jag verkligen liknande dagar. Allt gick på rutin. Från att klockan ringde tills jag gick och la mig. Måndagen såg likadan ut. Tisdagen. Onsdagen likaså.. Dagarna i sig kanske inte såg exakt likadana ut men för det mesta. Jag räknade ner tills det var helg och extra bra kändes det den helgen jag var ledig. Jag trivdes inte på mitt arbete under lång tid, vissa stunder var det så jag knappt ville gå dit men överlag var det mest känslan att jag ville göra något annat, den känslan som gjorde att jag inte trivdes. Men efter några beslut här och där sitter jag nu här idag och min vardag ser ganska så annorlunda ut.

Jag har upptäckt hur mycket jag älskar att vardagen inte är sig lik den andra, det är variation mellan olika arbeten, florist/inredningsbutik och mina företag där Hälsan är i centrum genom Aloe vera-baserade hälsoprodukter, jobba med mitt team och träning- & kosttjänster Online.

Jag gillar att ena dagen arbeta i butik, skapa med händerna och träffa människor och jobba med servicen där – samtidigt som jag gillar att andra dagen jobba hemifrån och kunna sätta mig på ett fik och jobba, ha visning, träffa teamet, leverera produkter – också servicebiten!

Men något jag har börjat bli mycket bättre på är att inte stressa tidsmässigt. Förut ställde jag klockan tidigt Varje dag. Oavsett om jag hade en tid att passa på morgonen eller inte. Jag kände att jag behövde komma upp och göra allt det jag ville. Bra i sig, men jag önskade samtidigt att jag kunde tillåta mig själv att ta sovmorgon.

Idag har jag blivit ‘snällare’ mot mig själv och tar den där extra timmen och sover ut, gymmet står kvar. Jag hinner ändå det jag tänkt. Och framförallt, så känner jag en annan ro i kroppen.

Något du känner igen dig i?

Hoppas ni har en toppenbra dag,

Kram Emelie @emeliee.lindstrom

image

image

Leave a comment

MÖRK CHOKLAD

image

Jag är en ‘chokladmänniska’, fullkomligt älskar choklad! Jag är dock glad över att jag faktiskt föredrar mörk choklad med högre kakaohalt än den ljusare. Vilken choklad föredrar du?
Ju högre kakaohalt desto mer näring, så njut av chokladen, gärna någon gång i veckan. Till ditt kaffe?

Älska mat och älska livet godingar där ute! Hoppas ni har en underbar dag!

Leave a comment